Hulp bij belastingaangifte

Hulp bij belastingaangifte

feb 28, 2022 Uncategorized by admin

Belastingaangifte… zowel als particulier in loondienst en bedrijf een jaarlijks terugkerende verplichting. Voor 1 mei doe je aangifte inkomstenbelasting bij de Belastingdienst. Als particulier betaal je belasting over je inkomen, als bedrijf over de gemaakte winst. Voor partijen geld: een goede voorbereiding is het halve werk. Lees in dit artikel 5 tips die je helpen bij het doen van belastingaangifte, zowel voor particulieren als bedrijven! 

Tip 1: Zorg voor een goede financiële administratie

Heb jij een eigen bedrijf? De basis van iedere belastingaangifte is de boekhouding. Zorg ervoor dat je financiële administratie op orde is en klopt. Check je inkomsten, uitgaven, kosten, facturen en alles wat je kunt vinden in je administratie. Als onderneming ben je verplicht je boekhouding 7 jaar te bewaren. De Belastingdienst kan dus 7 jaar terugvorderen. Zorg daarom ook voor een digitale back-up van je boekhouding.  

Ben je particulier in loondienst? Bewaar dan je loonstroken en jaaropgaven goed. Deze heb je nodig bij het doen van belastingaangifte. Je bent niet verplicht deze te bewaren, maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar geleden vorderen.  

Tip 2: Laat je adviseren voor een belastingadviseur

Een belastingadviseur weet alles van belasting en kan je daarom goed adviseren en helpen bij het doen van belastingaangifte. Ze weten alles over aftrekposten en kortingen: zo weet je zeker dat je niet te veel betaald! 

Als ondernemer kan het ook geen kwaad om je financiële administratie jaarlijks te laten controleren door een boekhouder. Het is namelijk erg belangrijk dat je boekhouding correct is. Dit maakt het doen van belastingaangifte een stuk makkelijker. 

Tip 3: Lees je in over aftrekposten en kortingen

Schakel je geen belastingadviseur in? Zorg er dan voor dat jij je goed inleest over aftrekposten en kortingen. Bij aftrekposten moet je denken aan zorgkosten, kosten voor een eigen woning, studiekosten en partneralimentatie. Het kan soms lastig zijn om te bepalen wat je wel en niet mag meenemen in je aangifte. Als ondernemer kan het zo zijn dat je recht hebt op ondernemingsaftrek. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de startersaftrek, de zelfstandigenaftrek en de investeringsaftrek.  

Kijk op de website van de Belastingdienst voor meer informatie over aftrekposten en kortingen.  

Tip 4: Maak een checklist van de benodigde gegevens

Bij iedere belastingaangifte heb je dezelfde gegevens nodig. Maak daarom voor jezelf een checklist van welke gegevens je nodig hebt. Deze kun je ieder jaar opnieuw gebruiken. Wij helpen je vast op weg: 

  • Je BSN-nummer, rekeningnummer en DigiD.  
  • Heb je een partner? Dan heb je ook van je partner het BSN-nummer de DigiD nodig.
  • Jaaropgave of salarisstroken.
  • Eventueel een overzicht van ontvangen partneralimentatie.
  • Jaaroverzichten van je betaalrekening, spaarrekening en eventueel beleggingen. 
  • De WOZ-waarde van je huis  en de jaaropgave van de hypotheek.
  • Heb je een huis gekocht of verkocht? Dan de notarisafrekening.
  • Overzicht aftrekposten: uitgegeven giften, niet-vergoede zorgkosten, betaalde partneralimentatie en studiekosten (bij geen recht op studiefinanciering).
  • Overig: schulden, leningen, lijfrentepremies, dividendgegevens en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.

Tip 5: Controleer alles

Tot slot: check, check dubbel check. Controleer of alles klopt voor je de aangifte verstuurd. Heb je alles nogmaals bekeken en klopt alles? Dien je belastingaangifte in! 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.